naglowek
AktualnościStyl ŻyciaUrodaZdrowiePoradnikWizyta w Aptece



Franczyza DOZ – warto to przemyśleć
Tomasz Osadowski

Wywiad z Katarzyną Józefiak-Piróg, dyrektorem ds. rozwoju sieci DOZ.

Według danych IMS Health już 26 proc. aptek należy do sieci liczących 5 lub więcej placówek. Ich udział w rynku detalicznej sprzedaży leków w Polsce przekracza 40 proc. Porównując te dane z sytuacją z lat ubiegłych można stwierdzić, że w trakcie działania nowej ustawy refundacyjnej i związanego z nim zakazu reklamy „usieciowienie” aptek wzrosło.

DOZ SA oferuje aptekom indywidualnym uczestnictwo w systemie franczyzowym. Czy jest to oferta dla funkcjonujących już placówek, czy raczej dla nowych aptek?


  • Budując projekt franczyzowy, z założenia projektowaliśmy go z myślą o aptekach już istniejących, często współpracujących z DOZ. W miarę jego rozwoju pojawiało się coraz więcej pytań od osób zainteresowanych uruchomieniem nowej placówki aptecznej. Dla takich partnerów poszerzyliśmy zakres naszej oferty o działania związane z uruchomieniem apteki od podstaw. Jednak ciągle ta grupa pozostaje w znacznej mniejszości w stosunku do osób adaptujących nasze propozycje w już funkcjonujących aptekach.

    Dlaczego aptekarz prowadzący od lat swoją rodzinną aptekę miałby zawiesić szyld DOZ na witrynie swojego przedsiębiorstwa?

  • Pomarańczowy szyld DOZ to dla pacjentów gwarancja dobrej marki i atrakcyjnej oferty aptecznej. Od lat budzi ich zaufanie. Franczyza DOZ wnosi do rodzinnej apteki kilka solidnych filarów: wyróżniającą się na rynku ofertę handlową pozwalającą na zwiększenie marży aptecznej, nowoczesne rozwiązania w zakresie ekspozycji (merchandisingu aptecznego), Internetowy System Zamawiania Leków, ofertę szkoleniową, doradztwo biznesowe. Przystąpienie do systemu franczyzowego pozwala na obniżenie kosztów działania apteki dzięki centralnym umowom DOZ. Działamy jako de facto największa grupa zakupowa w Polsce. Oczywiście, można indywidualnie pozyskać dobre ceny od producentów, ale wymaga to zamrożenia dużego kapitału obrotowego. Będąc we franczyzie, aptekarz korzysta z promocyjnych cen zaopatrzenia już przy zakupie pojedynczych opakowań, nie ponosząc nadmiernych kosztów stanu magazynowego. Mamy najszerszą w Polsce ofertę leków nierefundowanych i innych produktów w cenach promocyjnych.

    Gdy aptekarz samodzielnie radzi sobie na rynku, czy warto ryzykować zmiany?

    Aptece działającej od wielu lat niewątpliwie przyda się swoisty lifting – odświeżenie wnętrza i witryny, wprowadzenie szeregu nowoczesnych narzędzi obsługi pacjentów i ofert dla nich, jak choćby starannie przygotowane sezonowe akcje promocyjne w strefie przykasowej.

    Wspomina Pani o aptece internetowej – przecież wiele aptek prowadzi samodzielnie sprzedaż poprzez Internet.

  • Ściśle rzecz ujmując, mam na myśli Internetowy System Zamawiania Leków. Można, oczywiście, samodzielnie zorganizować takie narzędzie, ale będzie bardzo trudno osiągnąć wystarczający dla biznesowej satysfakcji poziom rozpoznawalności portalu. My proponujemy efektywność – gotowe, sprawdzone i odwiedzane przez miliony internautów rozwiązanie.

    Rynek apteczny zmienia się dynamicznie, a pacjenci oczekują od aptekarzy coraz bardziej korzystnych cen, nowoczesnego i atrakcyjnego wyglądu placówki. Rozwój wypadków pokazuje, że coraz więcej aptek upatruje w rozwiązaniach franczyzowych pomocy i wsparcia w bezpiecznym i efektywnym funkcjonowaniu. Zmiana, modernizacja, dostosowanie się do potrzeb pacjentów daje szansę na stabilną przyszłość.






  • projekt strony - rokart